Thursday 28 May 2015

Cara Perubatan Gila dari Seluruh Dunia

1. SHANDONG, CHiNA 

Walnut A diletakkan pada mata pesakit dan dinyalakan daun moxa kering di telinganya semasa menjalani rawatan perubatan tradisional di Cina untuk mengubati penyakit lumpuh di bahagian muka, di sebuah hospital di Jinan, ibu wilayah Shandong timur China.

2. CHONGQiNG, CHiNA


Seorang lelaki menjalani rawatan bekam di tepi jalan di pusat bandar lama Chongqing ini.

3. BELGRADE, SERBiA


Seorang lelaki merendamkan diri di dalam lumpur di kampung Ovca berhampiran Belgrade. Ia dikenali "Ovcanska Spa" air masin dan yang keluar dari kedalaman beberapa ratus meter dengan kandungan mineral yang tinggi (yang mempunyai 28 pelbagai mineral). Penduduk tempatan percaya bahawa pelbagai penyakit urat, sakit angin, sciatica, dan gangguan penglihatan dilayan oleh lumpur rawatan dan air mineral.

4. ENGLAND


Owen Kew, 5, menggunakan The Spider semasa terapi fisioterapi. Labah-labah adalah alat unik untuk fisioterapi membolehkan mereka melaksanakan kursus penuh dengan latihan-mana posisi yang dipilih dengan menggunakan satu siri tali elastik yang mewujudkan "web labah-labah."

5. CAViTE MANiLA


Seorang ahli terapi sengatan lebah memegang lebah menyengat lengan pesakit di sebuah ladang lebah di Silang, Cavite selatan Manila 6 Jun 2012. Pemilik Ladang Joel Magsaysay menggunakan sengatan lebah untuk merawat pesakit dengan penyakit seperti hipotiroidisme, lumpuh dan kanser. Magsaysay berkata racun lebah mengandungi koktel kuat protein yang meningkatkan sistem auto-imun yang membolehkan badan.

6. JAWA BARAT, INDONESiA


Penduduk terletak pada landasan kereta api di Rawa Buaya di Jawa Barat wilayah Indonesia 13 Julai 2011. Penduduk percaya bahawa tenaga elektrik dari landasan akan menyembuhkan mereka daripada pelbagai penyakit.

7. ZHEJiANG, CHiNA


Seorang pesakit dirawat spondylosis serviks di sebuah hospital di wilayah Jiaxing, Zhejiang.

8. SiNCHUAN, CHiNA 


Seorang doktor membakar moxa kering semasa rawatan akupuntur tradisional Cina untuk mengubati sakit kepala dan insomnia di sebuah hospital di wilayah Suining, Sichuan.

9. SHANDONG, CHiNA


Kala jengking mati dan kepingan halia diletakkan pada muka pesakit semasa rawatan perubatan tradisional Cina untuk mengubati lumpuh muka, di sebuah hospital di Jinan, ibu wilayah Shandong timur China.

10. PALESTiN


Assem al-Tamimi, seorang doktor Palestin dan Hijama pakar, merawat pesakit di klinik beliau di Tebing Barat Hebron, 8 Ogos, 2009. Hijama adalah kaedah rawatan Islam tradisional yang melibatkan mewujudkan vakum pada kulit dengan meletakkan cawan terbalik pada bahagian badan dan mengambil darah dari hirisan pada kulit.

11. PALESTiN


A pendengaran kanak-kanak Palestin menerima rawatan dengan lebah beracun di sebuah klinik di Gaza City.

12. KAHERAH


Mohmmed Emad, 41, terletak dikebumikan leher-jauh di dalam pasir di kawasan gunung El Dakrror di Siwa Oasis, 700 km barat laut Kaherah dan 55 km ke sempadan Libya. Orang-orang di Siwa percaya bahawa yang dikebumikan di pasir pada masa yang paling panas hari adalah rawatan terapi yang boleh mengubati penyakit sendi, sakit sendi dan mati pucuk seksual.

13. PERU, LiMA


Peru Ety Napadenschi, wanita yang mengandung lapan bulan, disentuh oleh ikan lumba-lumba yang dinamakan Wayra semasa sesi terapi untuk wanita hamil di sebuah hotel di Lima. Terapi ini sepatutnya untuk merangsang otak bayi di dalam perut, dengan ikan lumba-lumba frekuensi tinggi bunyi, untuk membangunkan kebolehan neuron.

14. KEMBOJA


Seorang lelaki memegang tuntung yang sentuh dipercayai menyembuhkan penyakit sendi dan lain-lain penyakit tubuh badan, kerana dia bersedia untuk merawat wajah seorang penduduk di wilayah Kandal, 20km (12 batu) barat Phnom Penh. Kepercayaan kepada kuasa penyembuhan luar biasa haiwan seperti penyu, lembu dan ular adalah satu fenomena yang agak biasa di Kemboja.






No comments:

Post a Comment