Sunday 17 May 2015

5 Tips Memutihkan Gigi untuk Perokok Aktif

Kesihatan Gigi - Sudah benarkah cara anda merawat gigi anda selama ini ? pasti rata-rata menjawab YES. Tapi kenapa masih banyak diatara kita yang bermasalah dengan warna gigi dan Ternyata keluhan ini banyak dialami oleh para perokok pada umumnya. Nak tau alasan dan pencegahannya?

Kerana rokok menjadi penyebab utama gigi menguning dan membentuk karang gigi yang sangat susah untuk di hilangkan. Tapi jika anda sudah terlanjur memiliki karang gigi yang menguning anda boleh mencuba 5 tips mudah dibawah ini.

gigi perokok aktif
Ilustrasi gigi perokok


Berikut 5 tips memutihkan gigi untuk perokok aktif

1. BAKING SODA


Baking soda mungkin agak terasa aneh di awal pemakaiannya tapi ini akan memberikan hasil dalam waktu beberapa minggu, caranya taburkan sedikit baking soda dan sedikit air di atasnya dan kemudian menggosok gigi secara perlahan pada malam hari. 

2. UBAT KUMUR KHUSUS UNTUK PEROKOK


Ubat kumur khusus perokok juga mampu menjadi salah satu alternatif terbaik Jika ingin memutihkan gigi untuk perokok, gunakan produk gigi yang dikhususkan bagi perokok, produk seperti ini boleh didapati di klinik setempat. Ubat kumur ini akan memberikan bau dan membersihkan kawasan kecil di dalam mulut. Jadi gunakan setelah selesai memberus gigi.

3. UBAT GIGI DENGAN FORMULA PEMUTIH


Kini sudah banyak produk ubat gigi yang diformulasikan untuk para perokok , penggunaan produk ubat gigi seperti ini akan mencegah kerana memang sudah mengandungi formula pemutih. Jika anda belum menggunakan ubat gigi seperti ini sebelumnya, ada baiknya jika anda mengganti, agar mampu mempertahankan warna putih pada gigi. Kemudian Gunakan ubat gigi tadi setiap kali memberus gigi. Ini akan membantu untuk meringankan karang pada gigi.

4. PERGI KE DOKTOR


Pergi berjumpa doktor gig adalah cara yang terbaik, disana bukan hanya warna gigi anda dapat dipertahankan, tetapi juga kebersihan dan kesihatannya. Namun untuk hasil yang maksima, anda harus menjadualkan check-up setiap tiga bulan untuk memastikan kesan tembakau akan hilang.

5. MAKAN MAKANAN YANG BOLEH MEMUTIHKAN GIGI


Berbicara tentang merawat gigi, tentu kebanyakan otang akan berkata ianya MAHAL. Tapi, ternyata banyak cara lain yamg boleh anda lakukan dan tentunya lebih mudah untuk mendapatkan gigi yang lebih putih. Apakah caranya? Caranya iaitu dengan menggabungkan 5 jenis makanan yang diyakini mampu memutihkan gigi secara asli.

  • Buah Strawberi

    Buah yang berwana merah dengan bentuk cantik ini ternyata memiliki khasiat untuk memutihkan gigi secara asli. Buah-buahan dan sayuran seperti epel l,wortel,dan seledri juga bermanfaat memutihkan gigi, caranya pun sangat mudah anda cukup mengkonsumsiya secara rutin maka anda akan mendapatkan warna gigi yang putih alami.
  • Buah Apel

    Selain lazat ternyata buah apel ini mampu membersihkan gigi kerana buah apel memiliki kandungan asam malat yang tinggi dan asam malat ini biasanya digunakan pada karang gigi. Fungsi asam amalt itu sendiri iaitu ntuk meningkat produksi saliva air liur yang mampu membersihkan gigi dan sangat membantu untuk membersihkan noda-noda pada gigig. 
  • Buah Nanas

    Buah yang satu-satunya mengandung bromelain secara asli. Bromelain ini adalah senyawa yang memiliki kandungan anti radang dan memiliki sifat membersihkan. Sebuah penelitian terbaru yang dilakukan di International Journal of Dental Hygiene menyatakan bahawa bromelain merupakan sebuah bahan efektif pada karang gigi sebagai penghilang noda.
  •  Brokoli

    Sayuran yang kaya dengan serat ini mampu membantu mengurangi keradangan di dalam mulut. Jika memakan brokoli mentah dan segar dapat membantu membersihkan dan membuat gigi lebih bersinar (pada penelitian European Journal of Dentistry). Zat besi di dalanya memberi manfaat tambahan untuk memberikan dinding pelindung untuk mencegah gigi dan melindungi gigi dari gigi berlubang.
  • Kismis

    Siapa yang menyangka kismis yang identik dengan manis ini baik untuk gigi kerana kismis berfungsi sebagai peneutral lingkungan asam yang diciptakan oleh makanan dan bakteria di dalam mulut. Tapi inilah faktanya ternyata dengan mengunyah kismis mampu menstimulasi saliva atau air liur yang boleh mencegah noda, dan karang gigi.
  • Keju

    Menurut penelitian American Academy of Cosmetic Dentistry, asam laktat pada keju ternyata mampu menurunkan resiko gigi berlubang. Selain itu, keju keras atau lebih dikenali dengan sebutan hard cheese ini juga boleh membersihkan gigi dengan menstimulasi produksi saliva yang lebih banyak.

Jadi inilah 5 tips memutihkan gigi untuk para perokok aktif. Selamat mencuba tips-tips memutihkan gigi untuk perokok aktif diatas, semoga berhasil.






No comments:

Post a Comment