Saturday 16 May 2015

10 Tips untuk Meningkatkan Kemahiran Temuduga Anda

Pencari kerja paling bijak dan paling layak perlu menyediakan temuduga kerja. Mengapa, anda bertanya? Wawancara adalah kemahiran yang perlu dipelajari dan tidak ada peluang kedua untuk membuat kesan pertama menjadi hebat. Jadi belajar 10 strategi untuk meningkatkan kemahiran temuduga anda.



1. AMALAN KOMUNIKASI BUKAN LISAN YANG BAIK

Ia kira-kira menunjukkan keyakinan : Berdiri lurus, membuat hubungan mata dan menghubungkan dengan berjabat tangan dengan firma. Itulah gambaran pertama, bukan lisan boleh menjadi satu permulaan yang hebat - atau pengakhiran yang cepat untuk temuduga anda.



2. BERPAKAIAN UNTUK PERKERJAAN ATAU SYARIKAT

Kod pakaian kasual hari ini tidak memberikan kebenaran untuk berpakaian sebagai "mereka" apabila anda menemubual. Ia adalah penting untuk mengetahui apa yang perlu anda pakai untuk temuduga dan menjadi rapi. Sama ada anda memakai pakaian atau sesuatu yang kurang formal bergantung kepada budaya syarikat dan kedudukan yang anda sedang mencari. Jika boleh, sila hubungi untuk mengetahui mengenai kod pakaian syarikat sebelum temuduga.



3. DENGAR

Dari awal-awal lagi temuduga, penemuduga ini memberi anda maklumat, sama ada secara langsung atau tidak langsung. Jika anda tidak mendengar ia, anda telah hilang peluang besar. Kemahiran komunikasi yang baik termasuk mendengar dan membiarkan orang yang tahu anda mendengar apa yang dikatakan. Perhatikan penemuduga anda, dan sepadan dengan gaya dan rentak.



4. JANGAN BERCAKAP TERLALU BANYAK
Memberitahu penemuduga lebih daripada dia perlu tahu, boleh menjadi kesilapan besar. Apabila anda tidak bersedia lebih awal daripada masa, anda boleh jadi gemuruh ketika menjawab soalan temuduga, kadang-kadang anda bercakap diluar bidang pekerjaan yang anda pohon. Persediaan untuk temuduga adalah dengan membaca melalui posting kerja dengan sepadankan kemahiran anda dengan keperluan yang berkaitan sahaja.



5. JANGAN TERLALU FAMILIAR

Temuduga adalah seperti mesyuarat profesional perniagaan untuk bercakap, ini bukan tentang membuat kawan baru. Tahap keakraban harus meniru sikap penemuduga. Adalah penting untuk membawa tenaga dan semangat untuk temuduga dan bertanya soalan, tetapi tidak melampaui tempat anda sebagai calon mencari pekerjaan.



6. MENGGUNAKAN BAHASA YANG SESUAI

Anda perlu menggunakan bahasa profesional semasa temu duga. Berhati-hati dengan apa-apa perkataan yang tidak sesuai atau rujukan kepada umur, bangsa, agama, politik atau orientasi seksual - topik-topik ini akan menghantarkan anda keluar pintu dengan cepat



7. JANGAN SOMBONG

Sikap memainkan peranan penting dalam kejayaan temuduga anda. Terdapat keseimbangan halus antara keyakinan, profesionalisme dan kesopanan. Walaupun anda memiliki persembahan untuk menunjukkan kebolehan anda.



8. AMBIL PENJAGAAN UNTUK JAWAB SOALAN

Apabila penemuramah meminta contoh ketika anda melakukan sesuatu, mereka bertanya soalan temu tingkah laku, yang direka untuk mendapatkan sampel tingkah laku masa lalu anda. Jika anda gagal untuk mengaitkan contoh yang khusus, anda bukan sahaja tidak boleh menjawab soalan, tetapi anda juga terlepas peluang untuk membuktikan keupayaan anda dan bercakap tentang kemahiran anda.



9. SOALAN

Apabila ditanya jika mereka mempunyai apa-apa soalan, kebanyakan calon menjawab, "Tidak" Jawapan yang salah. Sebahagian daripada mengetahui bagaimana untuk menemubual sedang bersedia untuk bertanya soalan yang menunjukkan minat terhadap apa yang berlaku di dalam syarikat tersebut. Bertanya soalan juga memberikan anda peluang untuk mengetahui jika ini adalah tempat yang tepat untuk anda. Soalan-soalan yang terbaik datang dari mendengar apa yang anda ditanya semasa temuduga dan meminta maklumat tambahan.



10. JANGAN KELIHATAN TERDESAK

Apabila anda menemu bual dengan "tolong, tolong terima saya" pendekatan, anda kelihatan terdesak dan kurang percaya diri. Mencerminkan anda semasa temuduga : sejuk, tenang dan yakin. Anda tahu bahawa anda boleh melakukan pekerjaan itu, memastikan penemuduga percaya anda boleh juga.







No comments:

Post a Comment