Monday 31 August 2015

Tips Untuk Mencegah Semut Naik Ke Meja Makan

Tips UntuknMenghalang Semut Naik Ke Meja Makan yang satu ini sangat berkesan untuk membasmi binatang yang sangat mengganggu ini. Biasanya semut selalu berkumpul di atas meja makan anda dan memakan makanan yang ada di atas meja makan tersebut.


Untuk mengatasi serangga yang satu ini, anda boleh mencuba beberapa tips untuk mengelakkan semut naik ke meja makan dengan cara-cara yang mudah untuk anda lakukan

  • Daun sirih - untuk membasmi semut, anda boleh menggunakan daun sirih. Caranya anda letakan daun sirih pada tempat-tempat semut yang sering berkumpul, seperti pada balang gula, meja makan, atau sejuk. Untuk lebih berkesan anda gosok-gosokan daun sirih tersebut. Bau daun sirih ini akan membuat semut menjauh.
  • Mengusir semut dengan lada - cara lain yang boleh anda lakukan adalah dengan menggunakan lada.Taburkan biji lada yang sudah di tumbuk pada tempat berkumpulnya semut. Bau lada ini boleh membuat semut mati. 
    Jagung giling kasar - cara membasmi semut yang lain boleh juga menggunakan jagung giling kasar.Semut ini akan memakan jagung giling kasar tersebut dan pada saat mereka minum air, maka perut semut akan semakin membesar dan boleh membunuh semut.
  • Larutan sabun cuci cair - tips untuk menghalang semut naik ke meja makan boleh anda cuba dengan menggunakan larutan sabun cuci cair. Caranya masukan larutan sabun cuci cair kedalam botol penyembur. Kemudian menyembur larutan tadi pada tempat sekitar berkumpulnya semut.
  • Ubat nyamuk bakar - cara membasmi semut yang paling ampuh adalah dengan ubat nyamuk bakar.Cara menggunakannya anda masukan abu ubat nyamuk bakar kedalam lubang semut. Masukkan abu sampai penuh, selepas lubang semut tertutup abu, anda tutup dengan lelehan lilin.
  • Campuran sirap, gula dan ragi - cara terakhir yang boleh anda lakukan adalah menggunakan campuran sirap, gula dan ragi. Aduk hingga menjadi seperti pes, kemudian anda sapukan pes tadi pada kertas dan gunting menjadi beberapa bahagian. Letakan kertas yang sudah di sapukan ubat pada tempat yang sering dilalui oleh semut. Semut yang memakan ubat akan mati kerana diracuni oleh yis.
Demikianlah beberapa tips untuk mengelakkan semut naik ke meja makan yang dapat kami sampaikan.Semoga maklumat hangat diatas dapat bermanfaat bagi anda semua. 





No comments:

Post a Comment