Friday 15 May 2015

Ular GERGASI Punca Kemalangan Besar !!


Ular gergasi! Kemalangan besar yang melibatkan Anaconda hijau yang sedang mengandung. Ular gergasi yang dikenali slithering berada di tengah-tengah jalan raya di Brazil. Tiba-tiba sebuah kereta melanggarnya dan menyebabkan beberapa buah kereta berlanggar dan mengakibatkan kemalangan besar.

Apa yang akan anda lakukan jika anda melihat seekor Anaconda gergasi mencecah 500kg di tengah-tengah jalan raya semasa anda sedang memandu laju di lebuh raya?

Malangnya semua pemandu-pemandu di Brazil, tiada apa yang mereka boleh lakukan. Seekor Anaconda hijau dengan kepanjangan mencecah 25 kaki adalah penyebab timbunan kereta berganda dan menyebabkan ramai orang tercedera dan 2 maut.

Bukan sahaja ular gergasi itu mati malah ular yang sedang hamil dengan anggaran 70 bayi ular turut mati. Walaupun kebanyakan ular bertelur, tetapi Anaconda Hijau adalah salah satu spesies yang jarang berlaku dan melahirkan ular-ular muda.

Bagi wanita yang hamil, wanita akan menghasilkan telur di dalam tubuhnya dan mengambil masa 8-12 minggu untuk menghidupkan dan membentuk di dalam rahim ibu sebelum dia melahirkan, sama juga seperti ular Anaconda hijau ini, dia akan melahirkan sebanyak 80 ular kecil akan lahir dari dalam averagingsnya panjang 1-2 kaki.

Anacondas hijau adalah ular yang paling berat dan terbesar di dunia. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa ular ini boleh berkembang menjadi lebih daripada 29 kaki panjang dan berat lebih daripada 550kg. Ia boleh terdapat di seluruh Amerika Selatan. Walaupun terdapat laporan daripada anaconda, saiznya belum pernah mencapai 50 dan 100 kaki, tiada ular rasmi yang ditangkap dan mencatatkan kepanjangan melebihi 30 kaki.

Sejak 1900-an, Persatuan Pemuliharaan Hidupan Liar telah menawarkan ganjaran wang tunai $ 50,000 untuk penghantaran sebarang ular hidup lebih 30 kaki, bagaimanapun, ganjaran itu masih kekal menjadi rebutan.










No comments:

Post a Comment